زیر و بم خانواده موفق ایرانی

درباره موفق شدن در زندگی مشترک و داشتن خانواده موفق بیشتر بدانیم

زیر و بم خانواده موفق ایرانی

درباره موفق شدن در زندگی مشترک و داشتن خانواده موفق بیشتر بدانیم

مشاوره سوگ و عزاداری


مشاوره سوگ و عزاداری

مشاوره سوگ

مشاوره سوگ زمانی نیاز می باشد که فرد بزرگسال یا کودک نیاز به کمک برای رهایی از غم و اندوه فراوان از دست دادن یکی از نزدیکانش باشد . هر چند که در فرهنگ عامه آداب و رسوم بسیار خوبی برای کمک به فرد مصیبت دیده وجود دارد اما بازهم در برخی مواقع نیاز به کمک متخصصان مشاوره و روانشناسی کاملا احساس می شود.

تعریف سوگ و سوگواری چیست ؟

سوگ در لغت به معنای غم ، اندوه، مصیبت ، ماتم و عزا در برابر مرگ است. در آیات قرآن و احادیث معصومین درباره مرگ بسیار صحبت شده است . از نظر اسلام مرگ ، نقطه عطف زندگی و راهی برای بازگشت به سوی خداست.

رافایل و میدلتون (1987 میلادی) واکنش های عاطفی از جمله غم ، ناامیدی ، یاس و احساس درماندگی به انواع فقدان را سوگ می نامند. به نظر کاولز و ردجرز (1991) سوگ نوعی غم ناشی از فقدان عزیزان است . به عقیده شاختر و زیسوک (1993) سوگ رنجی است که فرد در از دست دادن ابژه (موضوع) عشق تجربه می کند.

گلدارد (1999، ترجمه حسینیان ، 1390) سوگ مجموعه ای از احساسات ، افکار و رفتارهایی است که در فرد هنگام مواجهه با فقدان یا تهدید به فقدان حاصل می شود.آکیسکال (1981، به نقل از آزاد ،1384) سوگ نوعی از افسردگی است که به شکل ماتم زدگی یا داغ دیدگی پس از مرگ یک عزیز یا بروز یک واقعه عاطفی ناگوار با علائمی از قبیل آه کشیدن ، گرفتگی گلو ، گریه کردن و یا احساس گناه بروز می کند.

مشاوره سوگ و عزاداری-مشاوره-روانشناسی

مشاوره سوگ و عزاداری-مشاوره-روانشناسی-

مشاوره سوگ

به اعتقاد استوارت (2005، ترجمه بوستانی پور و همکاران ، 1386) سوگ واکنش غمناک و اندوهگین شدید نسبت به مرگ یک عزیز ، از دست رفتن اشیای مادی یا عضوی از بدن ، اخراج از شغل و طلاق است. به نظر برک (2001، ترجمه سیدمحمدی ،1386) پریشانی شدید جسمی و روانی بر اثر فقدان فرد مورد علاقه سوگ نامیده می شود.

انجمن روان پزشکی آمریکا در طبقه بندی اختلالات روانی (ترجمه نیکخو، 1386) سوگ را نوعی افسردگی بهنجار در پاسخ به مرگ و فقدان یک مجبوب معرفی می کند. به عقیده کاپلان و سادوک (ترجمه رفیعی و رضائی ، 1386) فرایند انحلال سوگ ، سوگواری نامیده می شود.

در فرهنگ لغت دهخدا سوگواری یا عزاداری مراسمی است که به یادبود فرد در گذشته و به منظور فزایش تحمل صبر بازماندگان در برابر مصیبت وارده برگزار می شود. ویلیامسون (ترجمه محمدی وقادری ، 1391) سوگ را احساسی می داند که از تعارض بین << انتظار >> و << واقعیت >> وقوع یک اتفاق حاصل می شود.

آراندا و میلن (2000) واکنش های شناختی ، رفتاری، اجتماعی ، جسمی و معنوی نسبت به وضعیت فقدان پیش آمده را سوگ و زمان سوگواری را داغ دیدگی می نامند و عزاداری را جلوه عمومی سوگ تلقی میکنند. نیل (1990) رفتارها و مراسم متناسب با فرهنگ در ارتباط با فقدان را عزاداری می نامد.

به نظر بیلی و همکاران (2000) سوگ واکنش های پیچیده ای است که پس از تجربه جدایی و مرگ یک عزیز به وجود می آید.سوگ از دیدگاه بالینی تلاشی است در جهت برقراری پیوند مجدد و بهایی است که برای دوست داشتن پرداخته می شود.چنانچه نسبت به آنچه از دست رفته دلبستگی ویژهای وجود نداشته باشد سوگ تجربه نخواهد شد (واردن ، 2009 میلادی).

از دیدگاه جیمز و فریدمن (2009 میلادی) سوگ مجموعه ای از عواطف انسانی است که به علت تغییر در یک الگوی رفتاری آشنا با پایان یافتن آن ایجاد می شود. به نظر الیس (به نقل از دوقتی، ویسل و گلورفیلد، 2011) سوگ یک احساس منفی سالم است . زیرا بر این باور معقول متکی است که آدم مهمی از دست رفته و دیگر از وجودش بهره برداری نمی شود.

مراحل سوگ و سوگواری

به نظر گلدار (1999 میلادی ، ترجمه حسینیان ، 1390 شمسی) مهمترین مراحل سوگ عبارتند از :

  • ضربه – که بر اثر فوت ناگهانی یا شوک ناشی از فقدان حاصل می شود.
  • انکار – یعنی باور نکردن اتفاق پیش آمده .
  • پیدایش نشانه های جسمانی ، عاطفی و روانی
  • افسردگی ، ناامیدی و احساس بی ارزش ی
  • احساس گناه به خاطر انجام ندادن برخی امور برای متوفی.
  • خشم از این که چرا برای ما ؟
  • آرمان سازی ویژگی های مثبت متوفی
  • واقع بینی که به کنار آمدن با غم و اندوه می انجامد.
  • پذیرش فقدان متوفی
  • سازگاری مجدد و بازگشت به زندگی عادی و روزمره.

عبور از مراحل سوگ و عزاداری برای عزیزان از دست رفته ، معمولا چهار تا شش ماه به طول می انجامد.

درمان و مشاوره سوگ و عزاداری

سوگ در کودکان

منبع :کتاب روش ها و فنون مشاوره مولف دکتر عبدالله شفیع آبادی استاد دانشگاه علامه طباطبایی

بین الحرمین کربلا

بین الحرمین کربلا

بین الحرمین کربلا شاید یک از عجیب ترین مکان های زیارتی کربلا و عراق باشد . باور کنید این رو کسی درک می کنه که توی بین الحرمین بوده ! وقتی که فیض سفر کربلا به کسی عنایت می شود ، وقتی که به زیارت حرم مطهر امام حسین علیه السلام مشرف می شوی احساس می کنی که به چیزی رسیدی که سالهای سال دنبالش بودی ! در اصل به همه چیز دنیایی و اخروی رسیدی !

وقتی که در مسافرت کربلا به حرم حضرت عباس سلام الله علیه وارد می شوی احساس می کنی پشتوانه و امید حضرت سیدالشهداء روبروی شماست !

اما وقتی که در بین الحرمین کربلا هستی ! نمی دانی نمی فهمی که باید چکار کنی ! کدام سمت را انتخاب کنی ! بروی یا برگردی ! یک طرف حرم حضرت ابا عبدالله الحسین و طرف دیگر حرم باب الحوائج حضرت عباس ! گاهی انتخاب بقدری سخت است که بهترین کار همان است که در همان جا که هستی بمانی ! چرا که تنها جایی هست که می توانی در یک لحظه وجود هر دو بزرگوار را در درونت حس کنی ! باور کنید حس بین الحرمین عجیب است ! باید خودت این حس رو درک کنی ! این حس عجیب قابل بیان نیست .

بین الحرمین کجاست ؟

فاصله بین دو حرم شریف امام حسین علیه السلام و حضرت ابوالفضل سلام الله علیه به بین الحرمین کربلا مشهور است. این مکان مقدس را براستی باید یکی از جاهای زیارتی کربلا دانست.

نکته جالب درباره بین الحرمین

جالب است که مسافت و فاصله این دو حرم مطهر ، دقیقا برابر فاصله صفا و مروه هست . یعنی مسافتی برابر با ۳۷۸ متر ! به دو عکس زیر دقت کنید !

فاصله بین دو حرم شریف امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع)با گوگل ارث -تور کربلا

فاصله بین دو حرم شریف امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع)

خط زردرنگ فاصله و مسافت دو کوه صفا و مروه را نشان می دهد.

فاصله صفا و مروه توسط گوگل ارث-تور کربلا

فاصله صفا و مروه توسط گوگل ارث-تور کربلا

 

مرقد حضرت علی اکبر (ع)

مرقد حضرت علی اکبر (ع)

مرقد حضرت علی اکبر (ع) از مکان های زیارتی کربلا می باشد که با توجه به شواهد در داخل ضریح امام حسین علیه السلام و در پایین پای حضرت قرار گرفته است. اما برای روشن شدن بیشتر موضوع می توان به نکات زیر توجه کرد.

مرقد حضرت علی اکبر (ع) کجاست ؟

شیخ مفید(ره) کتابی با عنوان «الارشادات» نوشته است که در بخشی از این کتاب اسامی هفده تن از بنی هاشم که در واقعه دهم محرم و روز عاشورا در رکاب امام حسین علیه السلام در کربلا ، شهید شده اند ذکر شده و در این کتاب چنین نوشته شده است:

«آنان پایین پای آن حضرت در یک قبر (گودی بزرگ) دفن شدند و هیچ اثری از قبر آنان نیست و فقط زائران با اشاره به زمین در طرف پای امام ـ علیه السّلام ـ آنان را زیارت می‌کنند و علی بن الحسین ـ علیهم السّلام ـ (علی اکبر) از جملة آنان است. برخی گفته‌اند: محل دفن علی اکبر نسبت به قبر امام حسین ـ علیه السّلام ـ نزدیک‌ترین محل است.»

در کتاب «کامل الزیارات» جعفر بن محمد قمی هم روایاتی آمده است:

«امام سجاد ـ علیه السّلام ـ (با قدرت امامت و ولایت) به کربلا آمد و بنی‌اسد را سرگردان یافت، چون که میان سرها و بدن‌ها جدایی افتاده بود و آنها راهی برای شناخت نداشتند، امام زین العابدین ـ علیه السّلام ـ از تصمیم خود برای دفن شهیدان خبر داد، آن گاه به جانب جسم پدر رفت، با وی معانقه کرد و با صدای بلند گریست، سپس به سویی رفت و با کنار زدن مقداری کمی خاک قبری آماده ظاهر شد، به تنهایی پدر را در قبر گذاشت و فرمود:

با من کسی هست که مرا کمک کند و بعد از هموار کردن قبر، روی آن نوشت:

«هذا قبر الحسین بن علی بن ابی طالب الّذی قتلوه عطشاناً غریباً»؛

این قبر حسین بن علی بن ابی طالب است، آن حسینی که او را با لب تشنه و غریبانه کشتند.

امام سجاد علیه السلام پس از فراغت از دفن پدر به سراغ عمویش عباس ـ علیه السّلام ـ رفت و آن بزرگوار را نیز به تنهایی به خاک سپرد. سپس به بنی‌اسد دستور داد تا دو حفره آماده کنند، در یکی از آنها بنی‌هاشم و در دیگری سایر شهیدان را به خاک سپردند، نزدیک‌ترین شهیدان به امام حسین ـ علیه السّلام ـ فرزندش علی اکبر ـ علیه السّلام ـ است؛

امام صادق ـ علیه السّلام ـ در اینباره به عبدالله بن حمّاد بصری فرموده است: امام حسین ـ علیه السّلام ـ را غریبانه کشتند، بر او می‌گرید کسی که او را زیارت کند غمگین می‌شود و کسی که نمی‌تواند او را زیارت کند دلش می‌سوزد برای کسی که قبر پسرش را در پایین پایش مشاهده کند.

بنابراین به نظر می رسد گوشه های اضافی ضریح مطهر امام حسین(ع) محل دفن پسر بزرگ ایشان یعنی حضرت علی اکبر(ع) باشد و محل دفن  نوزاد شش ماهه اباعبدالله الحسین(ع) یعنی علی اصغر(ع) نیز روی سینه پیکر مطهر امام حسین(ع) باشد.

امام صادق علیه السلام قبر حضرت علی اکبر علیه السلام پائین پای پدر بزرگوارش قرار دارد و نقل می کنند که امام زین العابدین علیه السلام به بنی اسد امر فرمود: دو گودال حفر کردند که در یکی بنی هاشم دفن شدند و در دیگری اصحاب.

بنابراین از همه شهداء حضرت علی بن الحسین یا به عبارتی مرقد حضرت علی اکبر از همه شهدا به امام نزدیکتر است، و علی القواعد بعد از آن قبر شهدای بنی هاشم است و سپس قبور شهدای اصحاب.

لذا وقتی ما در قسمت پائین قبر مطهر راه می رویم بروی قبر شهداء راه می رویم و بعضی از بزرگان هیچوقت از این قسمت عبور نمی کرده اند. سنگ قرمز بالای سر مطهر نشانه قبر مطهر و جسد مطهر آن حضرت است که نباید جلوتر از آن نماز خواند. قبر حضرت حسین و قبور همۀ ائمه علیهم السلام در سرداب هستند.

(مقتل المقرم)

تور ارزان قیمت کربلا درجه یک عالی

تور ارزان قیمت کربلا درجه یک عالی

با اینکه تورهای کربلا و عتبات عالیات ما از کیفیت بسیار مناسبی برخوردار هستند اما به لحاظ قیمتی بسیار پایین تر از تورهای کربلای مشابه هستند چون در دنیای رقابتی امروز کیفیت و قیمت مناسب حرف اول را در کار و کسب دارد.

تور ارزان قیمت کربلا

تور هوایی کربلا با هتل های درجه الف…….

اقامت به مدت ۷ شب و ۸ روز…….

۵ شب در کربلا و ۲ شب در نجف……..

هتل های یاسمین،لولوء النجف،نبع الحیات،برج الصفا،نور النجف،قصروالعباس،قصروالمولا و سایر هتل های درجه الف دیگر…

*********************************************

 

تور هوایی عتبات عالیات ویژه اردیبهشت ماه

همراه با صبحانه ناهار شام…..

گشت های زیارتی…..

بیمه،ویزا……

همراه با همراهی مدیر کاروان ، مداح و آشپز ایرانی…….

و…

*************************************

تور زیارتی کربلا و نجف ویژه فروردین۹۵

تور هوایی کربلا با بهترین ایرلاین ها……

تور زیارتی کربلا و نجف با هتل های تاپ درجه الف……

*******************************

 

تذکرات و مدارک مورد نیاز:

اصل پاسپورت و ۲ قطعه عکس رنگی ۴*۳ زمینه سفید.

تور ها زیر نظر کارگزاران حج و زیارت و سازمان گردشگری صورت میگیرد.

در هتل های کربلا و نجف اتاق یکنفره وجود ندارد ودر صورت درخواست هزینه آن حساب میشود.

هزینه خروج از کشور و ورود به کشور عراق به عهده مسافر میباشد.

تور های زیارتی کربلا و نجف هر ۱شنبه،۳شنبه و جمعه ها انجام میگیرد.

تور های زیارتی خود را با سعادت سیر تجربه کنید.

سعادت سیر مجری مستقیم تور های زیارتی میباشد.

سعادت سیر گیتی

تماس با…………………………………….۴۳۶۷۴۳۶۷

کانتر مربوطه آقای صبوری


تور کربلا هوایی برای نیمه شعبان ولادت امام عصر عج

قیمت تور کربلا - قیمت تور کربلا هوایی - تور کربلا هوایی تهران - تور کربلا از شهریار - تور کربلا از کرج - تور کربلا از ایران - تور کربلا از تهران به نجف - تور زمینی کربلا از تهران 

تور کربلا هوایی

ثبت نام کربلا برای نیمه شعبان

برگزاری انواع تور کربلا به صورت هوایی با بهترین پروازهای ایرانی 

ایام نیمه شعبان را در کربلا و نجف باشید.

عید با سعادت ولادت آقا امام زمان عج 

تور کربلا-ثواب و فضیلت زیارت امام سوم شیعیان

قیمت تور کربلا -  تور کربلا از کرج - تور کربلا از ایران - تور کربلا از تهران به نجف - قیمت تور کربلا هوایی - تور کربلا هوایی تهران - تور کربلا از شهریار - تور زمینی کربلا از تهران 

 

فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام:

هشام بن سالم در روایتی از امام جعفر صادق (ع) نقل نموده است که شخصی نزد حضرت آمد و پرسید :

چه اجر و مزدی است برای فردی که در نزد حسین علیه السلام اقامت گزیند ؟
حضرت فرمودند :
هر روزش برابر هزار ماه است .
( همانطور که عظمت شب قدر به این است که از هزار ماه بهتر است ، عظمت یک روز اقامت در نزد آن قبر شریف هم برابر با هزار ماه است ؛

اما نکته آنجاست که شب قدر گر چه از هزار ماه برتر است ولی سالی یکبار است ، در حالیکه اقامت در کربلا در هر روز قابل تکرار است ).
آن مرد پرسید :
چه اجر و پاداشی است برای کسی که در راه رسیدن و در خود آن مکان مقدس از دارائیش خرج کند ؟
حضرت فرمودند :
خدا هر درهمی را که خرج کرده به هزار درهم پاداش خواهد داد .
( در دنیا اموالش پربرکت میشود و در آخرت هم به هر درهمی هزار درهم برای وی حساب میکنند ).
راوی میگوید ، عرض کردم :
چه ثوابی است برای کسی که در نزد آن امام علیه السلام نماز گذارد ؟
حضرت فرمودند :
هر کس دو رکعت نماز در نزد آن حضرت بخواند هر چه از خدا بخواهد به او عطا فرماید .
عرض کردم :
چه ثوابی است برای آنکه از آب فرات غسل کند ؟
حضرت فرمودند :
اگر به قصد زیارت حضرت در آب فرات غسل کند از گناهانش پاک میشود مانند روزی که از مادر متولد شده است .


کامل الزیارات ، باب 44 ، حدیث 2
 

قیمت تور کربلا - قیمت تور کربلا هوایی - تور کربلا هوایی تهران - تور کربلا از شهریار - تور کربلا از کرج - تور کربلا از ایران - تور کربلا از تهران به نجف - تور زمینی کربلا از تهران